Omavalvontasuunnitelma
Omavalvonnan yleinen osa
Sisällys
Yksityistä palveluntuottajaa koskevat tiedot/Toimintayksiköiden tiedot
- toimintayksikön vastaava
- ilmoituksenvarainen toiminta
- alihankintana ostetut palvelut
- henkilöstön tiedot
- palvelut
Keskeinen lainsäädäntö
Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Omavalvonta osana laatujärjestelmää
- omavalvonnan tarkoitus
- suunnittelusta vastaavat johdon edustajat
- omavalvontasuunnitelma
- omavalvontasuunnitelman vastuuhenkilö, seuranta ja kehittäminen
- omavalvontasuunnitelman päivittäminen ja seuranta
Sisäisen valvonta-ohjelman laatiminen ja seuranta
- riskien hallinta
- ennakoiva valvonta
- riskien tunnistaminen
- riskien arviointi
- ydinriskit
- riskien seuranta
Asiakkaan asema ja oikeudet
- asiakkaan oikeusturva
- hoito-, palvelu ja kuntoutussuunnitelma
- asiakkaan kohtelu
- asiakkaan osallisuus
- henkilöstö
- toimitilat ja teknologiset ratkaisut
Palveluprosessit
- hyvinvointia ja kuntoutumista tukeva toiminta
- kuntoutus
- hoito-, palvelu ja kuntoutussuunnitelma
- ravitsemus
- hygieniakäytännöt
- terveyden- ja sairaanhoito
- lääkehoito
- yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Yksityistä palveluntuottajaa koskevat tiedot/ Toimintayksikön tiedot
Nimi
Taukokangas Oy
Palveluntuottajan Y-tunnus 2359058-4 |
Kunta
Oulainen
Ylivieska
Kalajoki |
Toimintayksikön nimi
Taukokangas Oy
|
Toimintayksiköiden yhteystiedot
Oulainen
Ylivieska
Kalajoki |
Toimintayksikön vastaava
Sosiaalipalvelut
Merja Elasvirta, palvelupäällikkö
Minna Kyrö, palveluesimies |
Toimintayksikön vastaava
Terveydenhuoltopalvelut
Heidi Veteläinen, ylilääkäri
Tiina Ikola, palvelupäällikkö |
Toimintalupatiedot
Avin/Valviran luvan myöntämisajankohta
Yksityisten sosiaalipalvelujen tuottaminen
18.6.2019 tehostettu palveluasuminen vaikeavammaiset 15 asiakaspaikkaa
Yksityisten sosiaalipalvelujen tuottaminen
2.3.2011tehostettu palveluasuminen vanhukset
30 asiakaspaikkaa
Ilmoitus vastuuhenkilön muuttumisesta
SH:n palveluista vastaava palvelupäällikkö
Merja Elasvirta 1.4.2017 |
Toimintalupatiedot
Avin/Valviran luvan myöntämisajankohta
Yksityisten terveydenhuoltopalvelujen tuottaminen 13.9.2016
Oulainen
Ylivieska
Kalajoki
Ilmoitus vastuuhenkilön muuttumisesta
TH:n palveluista vastaava ylilääkäri
Heidi Veteläinen 13.9.2016
|
Ilmoituksenvarainen toiminta (Aluehallintoviraston rekisteröintipäätöksen ajankohta)
Neuvontapalvelu
Kotihoito
Kunnan päätös ilmoituksen vastaanottamisesta. 9.7.2018
Pohjois-Suomen avi 22.8.2018 |
Ilmoituksenvarainen toiminta (Aluehallintoviraston rekisteröintipäätöksen ajankohta)
Ei ilmoituksenvaraisia palveluita
Kunnan päätös ilmoituksen vastaanottamisesta
|
Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat
Ei ole |
Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat
Liite 1 |
Henkilöstön tiedot
Liite 2 |
|
Palvelut
Ikäihmisten tehostettu palveluasuminen
Vaikeavammaisten tehostettu palveluasuminen
Kotihoito:
Oulainen ja PPKy Kallio
Tukipalvelut, siivous ja ateria, Oulainen
Kuntouttava työtoiminta, Oulainen
|
Palvelut
Laitoshoito
Kuntoutuspalvelut
Asiantuntijapalvelut
Työhyvinvointipalvelut
Liite 3 Taukokankaan terveydenhuollon palvelut
|
Keskeinen lainsäädäntö
Keskeinen lainsäädäntö
– Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
– Määräys omavalvontasuunnitelmasta 2/2015
– Yksityisten sosiaalipalvelujen ja julkisten vanhuspalvelujen omavalvontasuunnitelman sisältöä, laatimista ja seurantaa koskeva määräys
Valvira määräys 25.6.2014
– Laki yksityisistä sosiaalipalveluista 922/2011, 6§
– Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
– Vanhuspalvelulaki 980/2012, 23§
– Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 1987/380
– Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 1987/759, 10§, 11§
Tiedonhallintaan ja tietosuojaan liittyvät lait ja määräykset:
– Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 2015/817
– Määräys omavalvontasuunnitelmaan sisällytettävistä selvityksistä ja vaatimuksista 30.1.2015
– Määräys A-luokkaan kuuluvien sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien olennaisista tietoturvavaatimuksista 30.1.2015
– Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien olennaisista toiminnallisista vaatimuksista 8.7.2016
– Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä 2007/159
– Määräys sosiaalihuollon palvelutehtävien luokituksesta 16.2.2016
– Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista 254/215
– Määräys käyttöoikeuksien määrittelyn perusteista sosiaalihuollon asiakastietoihin 29.1.2020
Työturvallisuuslaki 738/2002
Elintarvikelaki 23/2006 (muutoksineen)
Jätelaki 646/2011
Kemikaalilaki 599/2013
|
Keskeinen lainsäädäntö
– Sotilasvammalaki
– Laki yksityisestä terveydenhuollosta 152/1990, 6§
– Yksityisen terveydenhuollon palvelujen tuottajien omavalvontasuunnitelman sisältöä ja laatimista koskevat määräykset
Valvira määräys 25.7.2012
– Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 1992/785
– Laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista 629/2010
Kuntoutukseen liittyvät lait:
– Kansanterveyslaki 1972/66
– Terveydenhuoltolaki 1326/2010
– Erikoissairaanhoitolaki 1989/1062
– Laki kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista 2005/566
– Laki kuntoutuksen asiakasyhteistyöstä 497/2003
– Laki rintamaveteraanien kuntoutuksesta 1988/1184
– Laki eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutuksesta 1997/1039
– Laki liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta 1997/626
– Työtapaturma- ja ammattitautilaki 459/2015
– Laki julkisista työvoima- ja yrityspalvelusta 2012/916
– Laki kuntouttavasta työtoiminnasta 2001/189
– Potilasvakuutuslaki 2019/948. Voimaan 1.1.2021.
Tiedonhallintaan ja tietosuojaan liittyvät lait ja määräykset
– Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 1994/559
– Määräys valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen avulla terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille luovutettavista todistuksista ja lausunnoista 28.8.2018
– laki sähköisestä lääkemääräyksestä 61/2007 |
Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Toiminta-ajatus
Taukokangas on kotimainen hyvinvoinnin palvelukeskus, joka tarjoaa hoito-, hoiva- ja asumispalveluja, lääkinnällistä ja ammatillista kuntoutusta sekä muita hyvinvointipalveluja kaikenikäisille. Taukokankaan tavoitteena on asiakkaiden terveyden sekä toiminta- ja työkyvyn edistäminen kaikissa elämäntilanteissa. Toimipisteemme sijaitsevat Oulaisissa, Ylivieskassa ja Kalajoella.
Arvot
Arvokas elämä; asiakas kokee elävänsä laadukasta elämää ja kokee olevansa arvostettu
Yhteistoiminnallisuus: moniammatillisuus, verkostoituminen; avointa ja reaaliaikaista yhteistyötä asiakkaan, hänen lähiomaistensa ja muun tukiverkoston kanssa sekä asiakkaan kotikunnan kanssa
Asiantuntijuus: jatkuva kehittäminen, oikea kohdentaminen; eri ammattiryhmät työskentelevät yhdessä asiakkaan hyväksi, työntekijät huolehtivat osaamisensa päivittämisestä
Tuloksellisuus: palvelujen vaikuttavuus, taloudellisuus; asiakkaan saama palvelu kohdentuu hänen tarpeisiinsa ja on vaikuttavaa, palvelut tuotetaan kustannustehokkaasti ja yhteiskuntavastuullisesti.
Omavalvonta osana laatujärjestelmää
- Taukokankaalla asiakas on keskiössä
- Toiminta on lakien ja ohjeistusten mukaista
- Henkilöstön voimavarat turvataan
- Toiminta on laadukasta ja tuloksellista
- Toiminnan perusteena oleva tieto on riittävää ja luotettavaa
- Toimintaympäristöä analysoidaan ja riskit minimoidaan
- Toiminnan valvonta on monipuolista ja siitä saatua tietoa hyödynnetään laadun kehittämisessä
Omavalvonnalla tarkoitamme omatoimista laadun varmistamista, jossa toteutuvat valvontaohjelmien, lainsäädännön, laatusuositusten sekä Taukokankaan itse toiminnalleen asettamat laatuvaatimukset.
- omavalvonta muodostaa Taukokankaasta myönteisen julkisuuskuvan asiakaslähtöisten ja laadukkaiden palvelujen tarjoajana varmistaa asiakasturvallisuuden ja kokonaistoiminnan laadun
- varmistaa yhtenäiset palveluprosessit sekä niiden seurannan ja kehittämisen
- varmistaa henkilöstön hyvinvoinnin
- painopisteenä on ennakoiva valvonta
Omavalvonnan suunnittelusta vastaavat johdon edustajat:
- Palvelupäälliköt Merja Elasvirta ja Tiina Ikola
- Laatupäällikkö Teemu Sorvoja
- Ylilääkäri Heidi Veteläinen
Omavalvontasuunnitelma sisältää laadun, asiakasturvallisuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin turvaamiseksi selkeät, suunnitellut käytännöt kirjallisesti esitettynä, sekä toiminnassa käytettävät asiakirjat.
- omavalvontasuunnitelma laaditaan yhteistyössä johdon ja työntekijöiden kanssa
- omavalvontasuunnitelma perustuu Taukokankaan yksiköissä toteutettavaan laatuun ja riskinhallintaan
- suunnitelman avulla tunnistetaan asiakkaan palveluissa esiintyvät epäkohdat sekä tunnistetaan riskiä aiheuttavat tilanteet, ehkäistään ja korjataan ne omavalvontasuunnitelma kattaa toiminnan kuvauksen myös tilanteissa, joissa toiminnalle asetetut tavoitteet eivät toteudu tai asiakasturvallisuus syystä tai toisesta vaarantuu
- tavoitteena on, että henkilökunta arvioi koko ajan toimintaansa
- palvelujen joka vaiheessa kuullaan asiakasta, omaisia mm. laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvissä asioissa
- asiakaspalaute on osa Taukokankaan toiminnan kehittämistä
Omavalvontasuunnitelman vastuuhenkilö-, seuranta ja kehittäminen sekä päivitys
- Omavalvontasuunnitelman seurannasta ja kehittämisestä sekä päivityksestä vastaavat omavalvonnan johdon vastaavat henkilöt ja Taukokangas Oy:n laatutyöryhmä. Omavalvonnan yleinen osa päivitetään aina tarvittaessa, kuitenkin vähintään kahden vuoden välein. Omavalvontasuunnitelman palvelukohtaiset päivitysvastuut on mainittu palvelukohtaisessa osassa
- Palvelukohtaiset osat päivitetään vähintään kerran vuodessa ja aina tarvittaessa.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
- Taukokankaan nettisivuilla on nähtävissä omavalvonnan yleinen osa. Yksikkö- sekä palvelukohtaiset suunnitelmat ovat nähtävillä kyseisissä yksiköissä.
Sisäisen valvontaohjelman laatiminen ja seuranta
Riskien hallinta
Riskien hallinta on olennaisin osa Taukokankaan omavalvontaa ja laatuturvallisuutta.
Taukokankaalla pyritään tunnistamaan ja arvioimaan eri turvallisuusriskejä ja riskien tunnistamista kohdennetaan kaikkiin omavalvonnan osa-alueisiin.
Taukokankaan riskien hallinta jakaantuu:
- johdon ohjaamaan strategiseen riskien hallintaan, organisointiin ja vastuiden määrittämiseen
- operatiiviseen riskienhallintaan eli henkilökunnan toteuttamaan, toiminnassa toteutuvaan riskienhallintaan
Asiakkaiden oikeusturvan varmistaminen on tärkein osa Taukokankaan riskienhallintaa.
- riskien hallinta sisältää muistutusten, kanteluiden, valvontapäätösten käsittelyn kuvauksen asianmukaisine lomakkeineen.
- riskien hallinnalla varaudutaan riittävästi palvelujen mahdollisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin
- palveluissa tapahtuvia teknologisia ratkaisuja arvioidaan ja seurataan säännöllisesti ja asianmukaisesti, asiakkaan ja henkilöstön turvallisuuden varmistamiseksi.
- teknologisten ratkaisujen ja terveydenhuollon laitteiden vastuuhenkilönä toimii laatupäällikkö Teemu Sorvoja.
- kokonaistoiminnassa, palvelujen tuottamisessa, huomioidaan lakien ja asetusten asettamat vaatimukset laadukkaan asiakaspalvelun, hoidon ja kuntoutuksen järjestämiseksi
- riskien hallinta sisältää myös sopimus- ja vastuuriskit
- henkilöstö perehdytetään omavalvonnan toteuttamiseen: työntekijää ohjeistetaan perehtymään omavalvontasuunnitelmaan ja perehdyttyään omavalvontasuunnitelmaan, työntekijä varmistaa sen allekirjoituksellaan. Työntekijät voivat osallistua omavalvonnan päivitykseen kommentoinnein ja muutosehdotuksin. Taukokankaan perehdytyslomakkeessa on erillinen omavalvonta osio.
Asiakasturvallisuus ja laatu:
- Taukokankaalla tunnistetaan palvelutoiminnan kriittiset työvaiheet ja epäkohdat asiakasturvallisuuden kannalta
- Taukokankaan perustehtävät ohjeistetaan asiakasturvallisuuden näkökulmasta
- kokonaisuutta ymmärretään ja hallitaan yksiköiden ja eri palvelujen työtehtäviä asiakasnäkökulmasta
- toimintaan sisällytetään jatkuvaa arviointia ja kehittämistä koskien asiakasturvallisuutta
- huomioidaan jatkuva muutos
- yhteisenä tavoitteena avoin ilmapiiri, mikä mahdollistaa virheiden esille ottamisen ja toiminnan kehittämisen
- asiakasturvallisuuden edistäminen ja riskienhallinta ovat osa jokaisen tehtävänkuvaa
- varmistetaan raportointi- ja ilmoitusjärjestelmien toimivuus, Hilmo, infektiot, lääkkeet ja rokotus, lääkinnälliset laitteet jne.
Työturvallisuus ja laatu:
- ohjeistaa työturvallisuuslaki 738/2002
- selvitetään ja arvioidaan työn vaarat (työturvallisuuslain luku 5)
- tunnistetaan merkittävät turvallisuuspuutteet, mitkä aiheuttavat haittaa työntekijän terveydelle tai turvallisuudelle
- käytössä on riskienarviointilomake, liite 4
Ennakoiva valvonta
Riskien hallintaan kuuluva sisäinen valvonta on osa omavalvontaa.
- johto, esimiehet ja henkilöstö seuraavat, ovatko työmenetelmät ja käytännöt toimivia ja tarkoituksenmukaisia
- ennakoivan valvonnan työkaluina toimivat erilaiset varmistus- ja valvontamenetelmät
- poikkeamien käsittelymenettelyt
- laadunhallintajärjestelmän sisäiset auditoinnit
- työyhteisön viestintä- ja yhteistyökäytännöt
- yhteistyöstä muiden viranomaisten kanssa saatu palaute
- asiakaspalaute ja asiakkaan oikeusturvan kautta esille tulevat asiat
Riskeihin varautuminen ja ennakoiva ote vakiinnutetaan osaksi Taukokankaan riskien hallintakäytäntöjä
Sisäiset tekijät
Riskianalyysia edellyttävät ja niissä huomiotavat asiat:
- Kantapalveluihin sopivan sertifioidun tietojärjestelmän käyttöönotto ja liittyminen
- henkilöstön koulutus sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluissa
- tietojärjestelmämuutos, järjestelmien yhteensopivuus, käytettävyys työprosessien kannalta
- Tiedonkulku
Ulkoiset tekijät
Riskianalyysia edellyttävät ja niissä huomiotavat asiat:
- Kilpailutukset ja sopimusten määräaikaisuus
- Ammattitaitoisen henkilöstön saatavuus
- Poikkeusolosuhteet ja niihin reagoiminen
Muutosten hallinta.
- Palvelutuotteiden vaihtuminen ja resurssien vastaavuus
- Valtiolliset linjaukset ja palvelun ostajien velvoitteet Taukokankaan palveluille
Riskien tunnistaminen
Riskien tunnistaminen tapahtuu prosessikuvausten, asiakaspalautteiden, työntekijän, asiakkaan tai omaisen arviota hyväksikäyttäen
Riskien arviointi
Riskien arvioinnissa selvitetään miten vakavasta riskistä on kysymys, arvioidaan riskin mahdollinen toistuvuus ja korjaavien toimenpiteiden kiireellisyys. Palvelukohtaiset, yksittäiset riskit arvioidaan ja käsitellään operatiivisella tasolla. Ne ovat tarkasteltavissa palvelukohtaisessa osiossa. Yksittäisten riskien kohdalla on erilliset riskianalyysit (esim. painehaavauma, lääkepoikkeama). Säännölliset, muutosten hallintaa vaativat riskit arvioidaan yleisellä riskianalyysillä ja riskimatriisilla. Liite 5
- laatumittarit ja indikaattorit
- asiakasturvallisuusmittarit (muistutus, kantelu, auditointi, valvonta, tiedonkulku/tietosuoja)
Ydinriskit
Tietojärjestelmät:
- neljä eri tietojärjestelmää käytössä (Kunto, Mediatri, Acute, Effica)
- uutena järjestelmänä Mediatri
- uudenlaisen dokumentaatiotavan sisäistäminen ja järjestelmän käyttöoikeuksien ajantasaisuus (THL Määräys 29.1.2020)
Asiakkaat:
- asiakastarjonnan ”hallittavuus” ja siinä tapahtuvat muutokset
- asiakkaan palveluketjun katkeamattomuus
- asiakaspolku- asiakkaan riittävä tiedonsaanti, ohjeistus
- miten estetään/valvotaan läheltä piti-tilanteet, tapaturmat, poikkeamat
- miten varmistetaan em. tapahtumien ja asiakaspalautteen hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä
Palvelut:
- palveluja fyysisesti useassa eri paikassa (Oulainen, Ylivieska, Kalajoki)
- palvelusisältöjen monimuotoisuus
- miten varmistetaan kaikkien tilojen sopivuus käyttötarkoitukseen
Henkilöstö:
- henkilöstön saatavuus/ammattitaito/koulutus/rekrytointi
- miten henkilöstön voimavarojen riittävyys varmistetaan yksiköissä
- esimiestyöskentelyn ajantasaisuus
- miten varmistetaan työturvallisuus koko henkilöstölle kaikissa yksiköissä
- henkilöstön aiheuttamat vahingot asiakastyössä
- henkilöstöä uhkaavat asiakkaat
- henkiset/fyysiset uhat/tartuntavaara
Sopimus- ja vastuuriskit:
Lupa- ja ilmoitusmenettelyt
-
- Palvelupäälliköt ja Ylilääkäri huolehtivat lupa- ja ilmoitusmenettelyistä johtoryhmän päätösten mukaisesti.
Sopimusseuranta
-
- Palvelupäälliköt ja laatupäällikkö sekä muut nimetyt vastuuhenkilöt vastaavat siitä, että toiminta on sopimusten mukaista.
Sisäinen auditointi
-
- Laatutyöryhmä määrittelee kahdeksi vuodeksi palvelut, jotka auditoidaan.
Valvontakäynnit:
-
- Ennaltailmoitettu valvonta: liite 6
- Ennalta ilmoittamaton valvonta: Palvelut toteutetaan sopimusten mukaisesti ja henkilöstö perehdytetään sopimusten sisältöön. Henkilöstöllä on tiedossa, että palvelun valvontakäynti voidaan toteuttaa ennalta ilmoittamatta ja ilman vastuuhenkilöiden paikalla oloa. Informoidaan henkilöstöä millaisia asioita valvontakäynnillä voidaan tarkastella.
- Jälkikäteisvalvonta ( muistutukset ja kantelut): liite 7
- Sopimukset: Liite 8
- Palvelujen kilpailutusvaiheessa arvioidaan palveluiden soveltuvuus Taukokankaan olemassa oleviin lupiin, palvelukategoriaan ja henkilöstön osaamiseen. Tarkastellaan potentiaalisen asiakaskunnan tavoitettavuus eri palveluihin ja sopiva asiakaspaikkamäärä.
- Puitesopimuksissa oleva realisoitumisen riski on haaste. Pyritään konkretisoimaan puitesopimukset mahdollisimman reaaliaikaisesti. Puitesopimukset pyritään pitämään minimissä.
- Alihankintana ostettujen palvelujen henkilöstö perehdytetään Taukokankaan perehdytysvaatimusten mukaisesti.
Häiriöt ja poikkeustilanteet
- Palvelukohtainen riskikartoitus on eritelty palvelukohtaisissa osioissa
- Pelastussuunnitelma
- Asiakasturvallisuusohje (Laadinnassa)
Riskien seuranta
Saatu riskitieto on yhtenäistä laatumittareiden ja indikaattorien kanssa. Sitä kautta saatua tietoa hyödynnetään asiakasturvallisuuden sekä Taukokankaan toiminnan ja palveluiden kehittämisessä. Tieto siirretään prosessien laadun kehittämiseen ja omavalvontaan. Välittömästä korjaavista toimista vastaavat kaikki palveluissa toimivat henkilöt operatiivisella tasolla. Johtoryhmä vastaa strategisen tason kehittämiskohteista ja päätöksistä.
- mittaristo
- ohjeistus
- prosessikuvaus
Asiakkaan asema ja oikeudet
Asiakkaan oikeusturva
- omavalvonta sisältää kuvauksen muistutus-, kantelu ja valvontapäätösten käytännöistä, kenelle ne osoitetaan, miten ne käsitellään, tavoiteajan niiden käsittelylle ja miten ne hyödynnetään palveluiden kehittämisessä
- omavalvonta sisältää kuvauksen siitä, miten oikeusturvakäsittelyt saadaan mahdollisimman helpoksi toteuttaa asiakkaan kannalta. Ohjeet ja lomakkeet Taukokankaan nettisivuilla.
- omavalvonnalla pyritään siihen, että asiakkaat ja omaiset ovat tietoisia siitä, millaisia mahdollisuuksia heillä on varmistaa oikeusturvansa
- asiakkaille on laadittu opas palveluissa asioinnista. Liite 9
Hoito-, palvelu ja kuntoutussuunnitelma
- omavalvonta sisältää kuvauksen siitä menettelystä, miten Taukokankaan palveluissa ja yksiköissä laaditaan palvelu-, hoito tai kuntoutussuunnitelma, sisältäen palvelutarpeen arvioinnin
- miten asiakkaan mielipiteet ja toiveet huomioidaan siinä, etenkin tilanteissa, joissa asiakas ei itse pysty ilmaisemaan mielipidettänsä
- miten tuetaan asiakkaan itsenäisiä päätöksiä palvelu-, hoito ja kuntoutussuunnitelmassa
- miten tarvittaessa kuullaan omaista, läheistä tai asiakkaan laillista edustajaa
- miten varmistetaan, että henkilökunta toimii palvelu-, hoito ja kuntoutussuunnitelman mukaisesti
- miten suunnitelmien toteutumista ja päivittämistä seurataan
Asiakkaan kohtelu
- omavalvonta sisältää kuvauksen siitä, miten asiakkaiden asiallinen kohtelu varmistetaan
- millaisia itsemääräämisoikeuden rajoittamiseen liittyviä periaatteita yksikössä noudatetaan
- miten yksikössä/palvelussa vahvistetaan asiakkaan itsemääräämisoikeutta
- millaisia ovat itsemääräämisoikeuden rajoittamisen periaatteet ja päätökset ja niiden voimassaoloaika
- miten itsemääräämisoikeutta yksikössä tuetaan
- mitkä asiat aiheuttavat haasteita kyseisessä palvelussa/yksikössä asiakkaan itsemääräämisoikeuden toteutumiselle
- miten haasteista huolimatta tuetaan asiakkaita tekemään päätöksiä itseään koskevissa asioissa
- miten toimitaan, kun yksikössä havaitaan epäasiallista kohtelua
- miten henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus on ohjeistettu tilanteissa, joissa asiakkaan itsemääräämisoikeus ei toteudu voimassaolevien lakien mukaisena (SHL 47§ ja 48§). Liite 10
Asiakkaan osallisuus
- omavalvonta sisältää kuvauksen siitä, miten yksikössä/eri palveluissa kerätään sisältöön, laatuun, riittävyyteen ja asiakasturvallisuuteen liittyvää palautetta
- miten asiakaspalautetta käsitellään
- miten palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämisessä
- millaisilla toimintatavoilla pystytään turvaamaan asiakkaiden mahdollisuus osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan
- miten kaikkien asiakkaiden (asukkaiden) osallisuus yksikön arjen toimintojen suunnitteluun voidaan varmistaa
Henkilöstö
- omavalvonta sisältää tiedot henkilöstön määrästä ja rakenteesta
- rekrytointiin ja perehdytykseen liittyvät käytännöt
- miten henkilöstövoimavarojen riittävyys turvataan yksiköissä
- millaista on henkilökunnalle järjestettävä perehdytys- ja koulutussisältö
- mitä perehdytys asiakastietojen käsittelyyn sisältää
- miten henkilöstö on perehdytetty omavalvonnan toteuttamiseen
Toimitilat ja teknologiset ratkaisut
- omavalvonnassa kuvataan toimitiloissa käytössä olevat laitteet asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden varmistamiseksi
- nimettynä on teknologiasta vastaava henkilö, joka huolehtii asiakasturvallisuuden varmistamisesta eri toimintayksiköissä
- kuvataan asiakkaan käytössä olevat turvallisuutta varmentavat laitteet. Liite 11
- sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien omavalvonnasta: tietoturva, tietosuoja ja tietojen käsittely, on erillinen kuvaus
- tietosuojavastaava Anita Rättyä, Jokilaaksojen ICT
- kuvataan yksikön/palvelun käytössä olevat kulunvalvontalaitteet. Liite 12
Palveluprosessit
Hyvinvointia ja kuntoutumista tukeva toiminta
Sisältää asiakkaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisen
Hoito-, palvelu ja kuntoutussuunnitelma
Taukokankaan tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan elämänlaadulleen ja kuntoutumiselle asetetut tavoitteet.
- suunnitelmaan kirjataan asiakkaan tavoitteita, jotka liittyvät päivittäiseen arkielämään, liikkumiseen, ulkoiluun, kuntouttavaan toimintaan ja kuntoutukseen.
- miten asiakkaan palvelutarve arvioidaan
- miten asiakas tai hänen läheisensä otetaan mukaan palvelutarpeen arviointiin
- mitä mittareita palvelutarpeen arvioinnissa käytetään
- miten palvelusuunnitelman toteutuminen asiakkaan palvelussa varmistetaan
Ravitsemus
- omavalvonta sisältää kuvauksen siitä, miten yksikön omavalvonnassa seurataan asiakkaiden riittävää ravinnon ja nesteen saantia sekä ravitsemuksen tasoa.
Hygieniakäytännöt
Omavalvonta sisältää yksikön hygieniatasolle asetetut laadulliset tavoitteet ja
- sen toteutumiseksi laaditut toimintaohjeet
- asiakkaiden henkilökohtaisen hygienian
- infektioiden ja muiden tarttuvien sairauksien leviämisen estämisen
Terveyden- ja sairaanhoito
Miten yksikössä varmistetaan asiakkaiden, kiireetöntä sairaanhoitoa, kiireellistä sairaanhoitoa, hammashoitoa ja äkillistä kuolemantapausta koskevan ohjeiden noudattaminen?
Miten pitkäaikaissairaiden asiakkaiden terveyttä edistetään ja seurataan?
Asiakkaiden terveyden- ja sairaanhoidosta vastaa Taukokankaan Ylilääkäri Heidi Veteläinen
Omavalvonnassa on kuvattuna
- yksikön toimintaohjeet asiakkaan kiireettömän ja kiireellisen sairaanhoidon järjestämisestä
- yksikön toimintaohjeet asiakkaiden hammashoidon järjestämisestä
Kuntoutus
Taukokangas toteuttaa kuntoutusta palvelukohtaisten sopimusten ja ohjeistusten mukaisesti.
Lääkehoito
Taukokankaan lääkehoito perustuu säännöllisesti seurattavaan ja päivitettävään lääkehoitosuunnitelmaan. STM:n turvallinen lääkehoito-opas
- lääkehoidosta vastaa Ylilääkäri Heidi Veteläinen
- lääkehoitosuunnitelmassa on kuvaukset lääkehoitoon osallistuvien työntekijöiden vastuista, lääkehoidon toteutuksesta, lupakäytännöistä, lääkkeiden tilaamisesta ja jakamisesta sekä asiakkaan neuvonnasta.
- lääkehoitosuunnitelman päivityksestä vastaavat palveluesimies, palveluvastaavat, palvelupäällikkö Merja Elasvirta ja ylilääkäri Heidi Veteläinen
Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Taukokankaan palvelut on yksilökohtaisesti organisoitu, johdettu ja kenttätasolla toimittu asiakaslaadun varmistamiseksi. Asiakkaan palveluun osallistuvat ulkoiset toimijat sitoutetaan sopimuksin palvelukohtaisiin prosesseihin.